بيليارد باز The Hustler 1961

بيليارد باز The Hustler 1961

  • ارسال سریع سفارش

    ارسال سریع سفارش

  • پرداخت انلاین

    پرداخت انلاین

  • محصولات اورجینال

    محصولات اورجینال

  • ضمانت بازگشت

    ضمانت بازگشت

خلاصه داستان : » ادى فلسن « ( نيومن )، بيلياردباز جوان اما كاركشته، هم‏راه ترتيب‏ دهنده‏ ى بازى ‏هايش، » چارلى برنز « ( مكورميك )، به نيويورك مى‏آيد تا با سلطان بيليارد، » بشكه‏ى مينه‏سوتا « ( گليسن )، به مبارزه بپردازد...

750 تومان

با خرید این محصول 15 تومان تخفیف در خرید بعدی خواهید گرفت


خلاصه داستان : » ادى فلسن « ( نيومن )، بيلياردباز جوان اما كاركشته، هم‏راه ترتيب‏ دهنده‏ ى بازى ‏هايش، » چارلى برنز « ( مكورميك )، به نيويورك مى‏آيد تا با سلطان بيليارد، » بشكه‏ى مينه‏سوتا « ( گليسن )، به مبارزه بپردازد...


شرح فيلم : درون‏مايه‏ى جذاب مردى كه در جست‏وجوى خويشتن است با پرداخت رآليستى راسن يكى از بهترين آثار سينمايى آمريكا در دهه‏ى 1960 را نتيجه مى‏ دهد. نيومن، بيست و پنج سال بعد، نقش » ادى « را در دنباله ‏ى درخشان رنگ پول ( مارتين اسكورسيزى ) بازى مى‏كند.

 

نقد و بررسی فیلم :

شاید برخی بیلیارد باز را فیلمی در باب بازی بیلیارد قلمداد کنند، این برداشت سطحی کاملا طبیعی است، زیرا بسیاری از رخدادهای فیلم در اتاق های بیلیارد و سالن های بازی رقم میخورد. اما هر چقدر که گاو خشمگین اسکورسیزی درباره ورزش بوکس بود، بیلیاردباز نیز درمورد بیلیارد است.

شخصیت اصلی فیلم، ادی تند دست( پل نیومن)یک بیلیارد بازی کارکشته است ولی اگر جایگاه او را به یک پوکرباز یا بازیکن گلف تغییر دهیم، باز آنچه از بیلیارد باز اقتباس میشود تفاوت چندانی نخواهد کرد. فیلم رابرت راسن بیش از آنکه در باب برخوردهای شخصیت اصلی داستان با دیگر رقبا باشد در مورد جنگ او با اهریمن های درونش و چالش وی برای تعریف شخصیت ناملموس و غیر ظاهری درونش است.


فیلم با نمایش روند زندگی ادی به عنوان یک بیلیاردباز دغلکار آغاز میشود.او به همراه شریک و مربی خود چارلی(مایرون مک کورمیک) به شهرهای مختلف سفر میکنند و با پیروزی در بارها و مکان های مختلف خرج زندگی خویش را با کسب مقادیر اندک حاصل از مسابقات می آورند. اما اینها ادی را راضی نمیکند، او اشتیاقی عظیمتر دارد، که با کسب امتیاز ارضا نمیشود. او میخواهد بهترین باشد.


بنابراین او ملاقاتی را با مینسوتا فتز"بشکه"( جکی گلیسون)ترتیب میدهد، دیداری که دو شب و یک روز به طول می انجامد.

ادی در بخشی از بازی 18هزار دلار از بشکه جلو می افتد اما مشروب و نفس سرکش ادی عملکرد خوب او را متزلزل میسازد و درنهایت او تمام آنچه بدست آورده بود را از دست میدهد.

او شکست خورده سالن را ترک میکند و شب را در یک ایستگاه اتوبوس سپری میکند، جایی که او با بی سروپایی نظیر خویش مواجه میشود.سارا پاکارد( پایپر لوری)، او نیز مانند ادی فاقد معنای خاصی در زندگی خویش است، او و ادی به هم می پیوندند.

شخصیت مرموز فیلم برت گوردون(جرج سی اسکات)است، او که تقریبا نظاره گر تمام آن چیزی است که رخ میدهد از ادی میخواهد که برای او کار کند و زمانی که با پاسخ منفی ادی روبرو میشود به او درمورد مشکلات یک بیلیاردباز تنها و بدون شریک تذکری جدی میدهد، که این تذکر به مشکلاتی نظیر بازی کردن با انگشتان شکسته نیز اشاره دارد.


گرچه مواجهه نمادین ادی و بشکه قریب به یک چهارم زمان فیلم را دربرمیگیرد اما چالش اصلی فیلم بین این دو نیست، حتی برخوردهای زمانبر ادی با برت نیز نبرد اساسی داستان نیست. نبرد اصلی فیلم جنگ ادی با خودش است. در پایان فیلم ادی به آنچه میخواهد میرسد، او بهای گزافی برای این آگاهی میپردازد ولی در نهایت میفهمد چه کسی است و از زندگی چه میخواهد.

یکی از جریان های اصلی فیلم از صحبت های برت نشات میگیرد، در اولین مسابقه ماراتن گونه ادی و بشکه، برت خطاب به ادی میگوید که او استعداد فراوانی برای غلبه بر افراد دارد، اما او فاقد کیفیت کلیدی است که بشکه به وفور از آن برخوردار است و در پاسخ به چیستی این کیفیت جواب میدهد: شخصیت!

در ادامه فیلم ادی در تلاش برای تعریف این کلمه است، اما شخصیت برای افراد گوناگون معانی متفاوتی دارد. برای برت و شاید فتز به معنی تکبر و غریزه ای جاه طلبانه است، ولی در نهایت برای ادی تفسیری دیگر میابد: درستی و کمال!


دو شخصیت تاثیرگذار بر ادی، برت و سارا هستند. در حالی که برت شخصی خطرناک و مرموز است و تنها علاقه وی به ادی و یا هر کس دیگری تنها برای منافع مادی است؛ رابطه سارا با ادی براساس نیاز و بعدا بر اساس عشق بنا میشود. سارا از نظر شخصیتی ثبات چندانی ندارد و خود کم بینی او، وی را به شخصی مستعد برای افسردگی و الکلی شدن بدل کرده است. برت که او را به عنوان معضلی برای تمرکز حواس ادی میبیند راحتترین کار را نابودی وی می انگارد. ادی نیز سرخوش و فارغ از رابطه و کنش مسموم بین برت و سارا، زمانی پی به ماجرا میبرد که بسیار دیر شده است.

ادی تمام ویژگی های یک شخص گرفتار دربند احساسات را دارد. دور از میز بیلیارد او فردی دوست داشتنی و کاریزماتیک است. اما به محض اینکه توپ بیلیارد در دستانش قرار میگیرد افسار گسیخته میشود. پیروزی تنها چیزی نیست که او را سرمست و از خودبی خود میکند،او در مقابل رفتار رقیب نیز ناتوان است و زود از پا می افتد. او بینش خود را از دست میدهد، حتی زمانیکه پیش تاز هم هست بر خود کنترلی ندارد و تصمیماتی غیرمنطقی میگیرد. من حیث المجموع هربار که ادی شکست میخورد، احساساتش او را به زیر کشیده است.

او به بشکه باخت چون اختیار پایان دادن به بازی را به بشکه داد و زمانی تمام شد که ادی دیگر چیزی برای باختن نداشت.

انگشتان دست ادی شکست زیرا او میخواست به بیلیارد بازی آماتور ثابت کند که افسانه ای در بیلیارد بازی است.

این ها نمونه هایی از نقض بزرگ شخصیت اوست.

در بیلیارد باز شخصیت های مکمل به خوبی شخصیت اصلی تعریف و پرداخته شده اند.

برت و سارا فقط برای پر کردن جایگاه متقابل و احساسی ادی در فیلم جای نگرفته اند، هرچند به خوبی از پس این امر برمی آیند، اما آنها هر کدام هویتی مستقل دارند.

برت چیزی بیش از یک گانگستر تک بعدی است،او انسانی است که از نظر عاطفی بسیار پوچ و خالیست و برای پیدا کردن دلیلی برای زندگی محتاج حس پیروزی و غلبه بر دیگران است. جرج سی اسکات عملکردی قدرتمند از خود به نمایش می گذارد، او با شایستگی نامزد جایزه بهترین بازیگر مکمل اسکارشد اما موفق به تصاحب آن نشد(این شکست سبب ساز کینه ای دیرینه بین اسکات و آکادمی شد به طوریکه او اسکار خود برای بازی در فیلم پاتون را نپذیرفت. پس از اینکه او برای بیلیاردباز به اسکار نرسید آکادمی را به سیاسی بازی محکوم کرد).

سارا از نظر احساسی شخصیتی پیچیده است.پایپر لوری نه به عنوان یک زیبا چهره به ایفای نقش پرداخته، بلکه هنر خویش را در به تصویر کشیدن شخصیت زنی جوان که به شدت در زندگی دچار بحران استبه نمایش می گذارد؛ کسی که سپر نازک احساساتش در برخورد با برت به راحتی شکست.( آخرین اقدام او در فیلم گواهی بر این ادعاست).


بیلیاردباز نیومن را مطرح نکرد اما بدون شک یکی از فیلم هایی است که او را در لیست فوق ستارگان سینما فرار داد.نیومن به خوبی با شخصیت خود یکی میشود؛ در صحنه هایی آرام و جذاب جلوه میکند و در میانه های بازی سرکش و احساسی، مجموعه ای از احساسی پنهانی از بی حوصلگی و سرکشی.ادی کاراکتری است پیچیده که نیومن بدون مشکل از پس آن برمی آید.

رابرت راسن کارگردان فیلم است که اغلب در جایگاه تهیه کننده و فیلمنامه نویس شناخته میشد. راسن قبل از بیلیاردباز مورد اتهام مسائل سیاسی قرار گرفت و در نهایت به کمونیست بودن خود و 57 نفر دیگر اعتراف کرد، اعترافی که اگر رخ نمیداد شاید بیلیاردبازی ساخته نمیشد.

از آنجا که این فیلم درباره شخصیت هاست نه بازی ها، بینندگان هیچ نیازی به آگاهی از قوانین بازی بیلیارد برای درک فیلم در خود احساس نمی کنند؛ با تماشای اولین مسابقه بین بشکه و ادی آنها به هر چه که نیاز داشته باشند میرسند.

از نکات قابل ذکر در مورد فیلم بازی های بیلیارد است.اغلب ضربات توسط خود گلیسون و نیومن زده میشوند( البته گلیسون قبل از بازیگری بازیکن قابلی بوده است و نیومن نیز زمان بسیاری را صرف یادگیری کرد). و در میان نیز نباید از کمک های قهرمان 14 دوره مسابقات جهانی بیلیارد، ویلی مسکونی در نقش مشاور فنی به آسانی گذشت.

 
منابع : اختصاصی سایت نقد فارسی
مترجم: امیرحسین شریعتی
و سایت IMDB-DL


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

زیرنویس پارسی دارد

کیفیت فیلم 720 می باشد

خریداران این محصول، این کالاها را نیز خریده اند:

شما هم می توانید در مورد این کالا نظر بدهید